Abilitățile sociale în cadrul tulburărilor de spectru autist (TSA)

Abilitățile sociale în cadrul tulburărilor de spectru autist (TSA)

Copiii cu tulburări de spectru autist își dezvoltă mai lent acele abilități sociale care permit înțelegerea regulilor, a cerințelor sociale și a normelor de grup. Abordarea acestei probleme reprezintă o provocare în intervenție, însă există strategii eficiente prin care îi putem învăța pe copii să-și facă prieteni și să aibă o viață socială pozitivă, precum jocurile de rol, modelarea video sau scenariile sociale.

Abilitățile sociale îl vor ajuta pe copil să învețe cum să se comporte în diferite situații-de la modul în care să poarte o conversație, la cum să se joace cu prietenii la școală. Îl pot ajuta pe copil să-și facă prieteni, să învețe de la ei, să dezvolte interese sau hobby-uri noi și să-și structureze relațiile de familie.

Ce fel de abilități sociale sunt necesare copilului?

  • abilități de joc-de exemplu, să împartă jucării, să negocieze cu alți copii, să-și aștepte rândul, să înțeleagă regulile unui joc;
  •  abilități de conversație-alegerea unui subiect de conversație, menținerea conversației, interesul pentru a obține informații de la partenerul de conversație, postura sau limbajul non-verbal din timpul acesteia;
  •  abilități emoționale-înțelegerea emoțiilor celorlalți, exprimarea adecvată a propriilor emoții, managementul emoțiilor în situații dificile;
  •  abilități de a rezolva o problemă-cum ar fi luarea deciziilor sau managementul unui conflict.

Strategii pentru dezvoltarea abilităților sociale

După identificarea obiectivelor, puteți selecta una sau mai multe strategii pe predare a acestora, în funcție de vârsta copilului și abilitățile sale.

  • Jocuri

Exersați abilitățile de joc, utilizând jucăriile preferate ale copilului sau jucării atractive pentru a crea scenarii.  De exemplu, puteți lua un ursuleț, pe care îl puneți în pat și îl înveliți, creați o petrecere cu pizza la care participă la mulți ursuleți, creați jocuri și povești utilizând seturi de jucării: animale la fermă, aeroport, gară, excursie cu mașinile.

Jucându-vă împreună puteți exersa așteptarea rândului, acceptarea situațiilor de tip „am câștigat-am pierdut”, respectarea regulilor de joc, crearea unor reguli noi. Copiilor mai mici s-ar putea să le placă jocurile cu mișcare (cine ajunge primul, twist, curse cu mașini, ascunde și găsește jucăria), iar celor mari, jocurile cu zar, „cine știe, câștigă!” „maimu știe”.

Folosiți laude și încurajați copilul să-și aștepte rândul (acum e rândul meu, acum e rândul tău) , folosind o gamă variată de jocuri, de la jocurile în care punem piese pe rând, jocuri cu zaruri, la Piticot sau aruncat bile într-un coș.

  • Jocuri de rol

Jocurile de rol îl pot ajuta pe copil să dezvolte abilități pentru a se juca împreună cu alți copii. De exemplu, înainte de a veni în vizită un alt copil, puteți să:

– creați un joc de rol în care copilul sugerează sau alege ce se va juca împreună cu celălalt copil

– exersați jocuri pe care copilul dumneavoastră este posibil să le joace împreună cu celălalt

-exersați subiecte de conversație despre ce desene a mai văzut copilul la televizor sau ce a făcut în weekend.

Pentru copiii mai mari, jocurile de rol includ asedea situații sociale dificile: ce facem când mai avem o singură prăjitură și sunt două persoane la masă. După ce ați ales scenariul, găsiți soluția și exersați-o în jocul de rol: prăjitura se împarte la doi, mergem și mai cumpărăm una, mâncăm bomboane în locul prăjiturii. Situațiile care pot fi transpuse, exersate și discutate în jocurile de rol pot fi numeroase: ce fac când nu-mi place mâncarea la o petrecere sau când ne aflăm în vizită, cum procedez dacă un alt copil nu-mi dă voie să folosesc o activitate, ce fac dacă am pierdut sau am stricat jucăria preferată a prietenului/ fratelui meu.

  • Modelarea video

Încercați să realizați filmulețe scurte ale abilităților pe care doriți să le predați, realizate de persoane care au deja abilitățile însușite.

După ce vizionați împreună cu copilul un video în care doi copii se joacă și își așteaptă rândul, încercați să vă jucați același joc. Opriți filmulețul și explicați/ accentuati ce face fiecare: „acum e rândul lui, acum e rândul ei”.

De asemenea, puteți preda emoțiile cu ajutorul filmulețelor în care apar acestea, în diferite contexte sociale. Împreună cu copilul, puteți identifica emoțiile, le puteți denumi sau puteți găsi motivele pentru care apar. Opriți filmarea și arătați-i copilului expresiile faciale care apar, postura, tonul vocii sau alte elemente cheie asociate emoțiilor.

Puteți folosi această strategie pentru a-l ajuta pe copil să se simtă mai confortabil în situații noi sau dificile. De exemplu, înainte de a merge la frizer, puteți să-i arătați pe o filmare cum arată frizeria, ce face frizerul, cum trebuie să se stea pe scaun, astfel încât să știe la ce să se aștepte și să aibă un model al comportamentului necesar în locul respectiv.

  • Povești Sociale

Poveștile sau scenariile sociale pot avea tipuri diferite de format și conținut, de la cele simple, bazate pe imagini, la cele scrise, complexe. Sunt extrem de utile în explicarea regulilor sociale și comportamentelor: cum ne putem juca cu ceilalți, de ce este bine să stabilim contactul vizual, ce trebuie să facem când cineva are nevoie de ajutor, ce înseamnă spațiu personal, igienă sau siguranță.

  • Orarul vizual

Prompturile vizuale pot ajuta orice copil să învețe abilități sociale noi sau să și le reamintească și să le folosească. În funcție de nevoile educaționale și nivelul abilităților copilului, orarul vizual al abilităților sociale poate fi compus din imagini, cuvinte, cartonașe cu indicații.

De exemplu, puteți folosi cartonașe cu imagini sau cuvinte, care să acționeze ca indiciu sau prompt pentru diferite subiecte de conversație, cum ar fi o imagine cu o pisică pentru a-i reaminti copilului să vorbească cu bunicii despre pisica lor.

Sau puteți utiliza cartonașe cu indicații pentru a-l ajuta pe copil să învețe cum să se joace cu un anumit joc. De exemplu, imaginile pot reprezenta pașii unui joc de-a restaurantul-luăm comanda, pregătim mâncarea, servim mâncarea, curățăm masa, plată.

  • Training-ul abilităților sociale

În cadrul terapiei copiilor cu tulburări de spectru autist există segmente specifice de intervenție care au ca obiective aceste componente de dezvoltare a abilităților sociale. Programele care se adresează abilităților sociale pot fi implementate atât individual, cât și în grup, așadar este important să adresați terapeutului dumneavoastră întrebări despre modul în care puteți lucra împreună cu copilul aceste abilități.

Utilizarea abilităților sociale în diferite situații

Copiii cu TSA pot avea dificultăți în dezvoltarea abilităților sociale sau utilizarea acestora, chiar dacă au fost predate.

Este important să utilizați strategii similare cu cele folosite de către echipa terapeutică, să expuneți copilul la situații variate, care să permită atât demonstrarea abilităților, cât și generalizarea lor și, cel mai important aspect, să includeți în rutina programului de intervenție cât mai multe oportunități de socializare.

Claudia Matei,

Psiholog, BCABA

 

Corbett, B. A., & Abdullah, M. (2005). Video modeling: Why does it work for children with autism?

Journal of Early and Intensive Behavior Intervention, 2, 2-8.

Dauphin, M., Kinney, E. M., & Stromer, R. (2004). Using video-enhanced activity schedules and matrix training to teach sociodramatic play to a child with autism. Journal of Positive Behavior Interventions, 6, 238-250.

Quill, K. A. (2005). Do-Watch-Listen-Say: Social and Communication Intervention for Children with

Autism. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing Co.

Carr EG, Darcy M. Setting generality of peer modeling in children with autism. J Autism Dev Disord. 1990 Mar;20(1):45–59. [PubMed]

Strain PS, Odom SL. Peer social initiations: effective intervention for social skills development of exceptional children. Except Child. 1986 Apr;52(6):543–551. [PubMed]