ABA

Cum poate fi ABA distractivă

Ana Turtureanu, Analist Comportamental Acreditat BCaBA și Președinte al asociației „Lumea lui Arthur”, ne oferă într-un articol detaliat câteva moduri în care putem descoperi de ABA poate fi distractivă.

“Lucrez de mai bine de 12 ani în domeniul terapiei comportamentale aplicate, așa că aș putea spune că am prins toate modelele de aplicare a acestei științe. Deși în România încă este mai mult asociată ca fiind “terapia pentru autism”, ABA ar trebui văzută ca fiind cea mai bună formă de educație. Am auzit multe sintagme despre ABA: “crează robotei”, “ABA old-school”, “ABA Lovaas”, “ABA clasică”, “ABA în joacă” și multe altele. Cu toate acestea, ABA este una și aceeași. Este o știință care dă rezultate uimitoare de foarte mulți ani în cazul în care este aplicată corect. Aceasta este cheia succesului, sau “dezavantajul” , pentru că ABA oferă rezultate indiferent de cât de bine sau de prost a fost lucrată.

ABA trebuie văzută ca un stil de viață. Nu trebuie să ne întrebăm “cate ore lucrează copilul?” pentru că dacă răspunsul la această întrebare nu este “de când se trezește, până când adoarme”, înseamnă că nu aplicăm ABA. De ce? Pentru că principiile nu pot fi aplicate doar în camera de terapie și pentru că ABA nu se referă doar la programe lucrate pe cartonașe.  ABA nu presupune strictețe și stat la masă. Îi invit pe părinți să făcă o analiză și să se  gândească la faptul că dacă micuțul nu ar avea un diagnostic l-ar educa doar două ore pe zi?

Urmează cu siguranță întrebarea “bun și ce fac cu copilul atâta timp?”. Răspunsul este simplu. Ceea ce ați face și dacă nu ar exista un diagnostic. Ziua și programul unui copil cu diagnostic trebuie să se apropie cât se poate de mult de cel al unui copil neurotupic. Chiar și planul de lucru individualizat din cadrul orelor de terapie ar trebui să facă asta. Programele ABA trebuie văzute ca un tot unitar și inserate într-un program complex în care copilul să nu lucreze 10 întrebări doar din matching  sau receptiv. Conceptele și programele trebuie să fie axate pe o temă. Vă sună cunoscut? Aceste lucruri se întâmplă în orice grădiniță și școală. Este perfect adevărat că unii piticei nu susțin metoda incidentală  și au nevoie de rigoarea DTT-ului. Dar în momentul în care copilul a prins idea și se poate generaliza, acesta este următorul pas. În acest fel, nu mai trebuie să vorbim despre “pregătirea de grădiniță”, pentru că, folosind un ton cât mai firesc, folosind materiale diferite (și nu preponderent cartonașe și puzzle-uri), copilul se va obișnui să răspundă stimulilor firești.

Dar munca trebuie mult continuată acasă. Cum și ce facem? Sunt doar două dintre întrebările cu care părinții piticilor cu întârzieri în dezvoltare se confruntă. Una dintre cele mai mari greșeli pe care le văd în sesiunile de supervizare este că jocurile sunt de fapt activități educative și atât. Vă rog SĂ VĂ JUCAȚI. Veți ști dacă faceți asta cum trebuie, răspunzând la o singură întrebare – este distractivă acea activitate? Dacă ați face-o cu un copil neurotipic l-ar face să radă, să vrea să participle, să o ceară? Dacă răspunsul este nu, atunci de ce ar face-o piticul dumneavoastră? ABA chiar poate fi distractivă și învățarea cu siguranță s-ar produce mult mai ușor.

De ce nu se întâmplă acest lucru și de ce nu fac asta toți terapeuții? Răspunsul este simplu. Putem lua ca exemplu ce se întâmplă în sistemul de invatatmant. Este mai ușor să fii doar un profesor care vine și umple o tablă (în cazul nostru scoate cartonașele sau puzzle-urile), decât să petreci ore în șir făcând un plan pe o temă și încercând să legi toate noțiunile din toate programele ABA,  apoi să cauți ore fișe sau cărți unde pot fi generalizate aceste noțiuni și să te duci la serviciu cu o oră înainte, pentru a imprima,  plastifia și căuta jocuri adaptate temei tale.

Așa că vă invit, dragi părinți, să vedeți ABA ca cea mai minunată formă de educație care se poate aplica cu ORICINE și care poate fi extrem de DISTRACTIVĂ dacă e aplicată corect.

Articol oferit de Ana Turtureanu,  Analist Comportamental Acreditat BCaBA și Președinte al Asociației „Lumea lui Arthur”