contactul vizual

Poate fi îmbunătățit contactul vizual folosind o aplicație pe tabletă?

Geanina Bucuroiu (BCaBA) ne vorbește despre eficiența unei aplicații pe tabletă în îmbunătățiea contactului vizual la copiii cu autism.

Poate fi îmbunătățit contactul vizual folosind o aplicație pe tabletă? Este o întrebare pe care au adresat-o în 2016  Tricia Jeffries, Kimberly Crosland și Raymond Miltenberger de la University of South Florida. Pentru a putea răspunde, au comparat recompensarea diferențiată (dovedită ca deja funcționează de către V.Carbone, 2013) cu aplicația Look in My Eyes Steam Train.

În studiu au luat parte trei participanți care aveau abilitatea de a cere diferite lucruri pe care le doreau, însă fără a face contact vizual cu persoana căreia îi cereau.

În situația în care foloseau recompensarea diferențiată, copiii primeau ce au cerut doar după ce se uitau la terapeut. În situația în care se folosea aplicația, copiii jucau un joc în care pe imagini cu fețe de persoane apăreau numere în dreptul ochilor (ca în imaginea de mai sus). Copiii trebuiau să se uite la ochi, să rețină numerele și apoi să indice alegând dintr-un set de numere pe cel pe care tocmai l-au văzut în ochii persoanei.

Rezultatele au arătat că, doar folosind aplicația, contactul vizual nu s-a îmbunătățit, prin comparație cu situația în care folosind recompensarea diferențiată procentul cererilor însoțite de contact vizual a crescut semnificativ.

În finalul studiului, autorii atrag atenția că, deși copiii au fost capabili să joace cu succes jocul respectiv, acesta nu a condus la creșterea contactului vizual. Așadar este important să fie evaluată eficiența aplicației, date fiind costurile acesteia. Poate în viitor vor fi create aplicații care să folosească urmărirea ochilor și copiii să fie recompensați doar pentru că fac contact vizual cu ochii fețelor de pe ecran.

Referințe:

Tricia Jeffries, Kimberly Crosland și Raymond Miltenberger (2016), Evaluating a tablet application and differential reinforcement to increase eye contact in children with autism. Journal of Applied Behavior Analysis, vol. 49, No.1

Geanina Bucuroiu

Analist comportamental acreditat BCaBA

Psihoterapeut

Psiholog clinician