Acreditarea internațională în analiză comportamentală aplicată (ABA)

Obținerea acreditării internaționale

BACB – The Behavior Analyst Certification Board –  este organizația care acreditează analiștii comportamentali și terapeuții ABA la nivel internațional. BACB este o instituție nonprofit din SUA, înființată în 1998 pentru a asigura aplicarea unor standarde de calitate ridicate în rândul profesioniștilor din domeniul analizei comportamentale aplicate (ABA).

Tipurile de acreditare care se pot obține sunt:

  • BCBA-D – Board Certified Behavior Analyst Doctoral – nivelul de doctor în analiză comportamentală aplicată.
  • BCBA – Board Certified Behavior Analyst – nivelul de consultant ABA independent.
  • BCaBA – Board Certified Assistant Behavior Analyst – nivelul de consultant ABA sub supervizare.
  • RBT – Registered Behavior Technician – nivelul de terapeut ABA.

 

Beneficii în a lucra cu un analist comportamental acreditat

Motivație

Analiștii comportamentali acreditați sunt persoane puternic motivate de a oferi servicii de calitate. Unul din argumentele în favoarea motivației lor este că au investit resurse mari de timp și financiare pentru formarea lor. Apoi, au susținut un examen dificil, pe care l-au trecut, și au devenit astfel acreditați de organizația internațională BACB.

Etica

Analiștii comportamentali acreditați, precum și cei care sunt în curs de acreditare, trebuie să respecte stardardele etice și profesionale ale organizației BACB. Scopul acestor standarde stricte este de a se asigura că analiștii comportamentali oferă servicii, țin cursuri și fac cercetări DOAR în limitele competențelor, competențe bazate pe educația, training-urile, supervizarea sau alte experiențe profesionale pe care analistul le face de-a lungul formării profesionale. Un lucru foarte important este faptul că aceste coduri etice promovate de BACB se schimbă de-a lungul timpului și trebuie adaptate mediului cultural unde analistul profesează.

Individualizare

În calitate de analist comportamental acreditat, acesta particularizează fiecare intervenție în funcție de aptitudinile, nevoile, interesele si preferintele beneficiarilor, dar și în funcție de situația familială. Analistul comportamental stabilește abilitățile necesare fiecărui beneficiar, obiectivele fiind frecvent adaptate și modificate, în funcție de datele colectate și de evoluția acestuia, asigurându-se astfel, că procedurile și principiile aplicate sunt potrivite și eficiente.

Analiza funcțională a comportamentelor

Analiza funcțională a comportamentului este un proces esențial în terapia comportametală aplicată. Obiectivul principal al evaluărilor comportamentale este identificarea factorilor de mediu și sociali care cauzează apariția anumitor comportamente, înțelegând scopul sau funcția comportamentului unei persoane. De exemplu: Un copil mănâncă frumos la masă atunci când mama îi este alături și-l mângâie sau îi vorbește. De fiecare dată când mama pleacă de langă el, începe să arunce cu mâncarea pe jos. Drept urmare mama revine lângă el și îi spune să mănânce, explicându-i că mâncarea este delicioasă. Deși, la prima vedere mama are impresia că nu-i place mâncarea, scopul comportamentului este acela de a atrage atenția mamei, în prezența ei, comportamentul neadecvat lipsind.

Consultanții comportamentali susțin importanța aplicării analizei funcționale a comportamentelor, deoarece:

·         Aceasta oferă o descriere clară a comportamentelor problematice.·         Cu ajutorul ei se pot identifica situațiile care pot duce la apariția unei probleme de comportament.·         Acesta ajută la identificarea scopului comportamentului problematic și la dezvoltarea unor intervenții corespunzătoare. ·         Intervențiile dezvoltate folosind analiza funțională duc la reduceri semnificative ale problemelor de comportament, dar și la creșterea interacțiunilor sociale pozitive.

Formare continuă

Pentru menținerea acreditării, formarea continuă a analistului comportamental este o obligație, nu o opțiune. Recertificarea are loc o dată la doi ani, timp în care profesionistul trebuie să facă dovada acumulării numărului suficient de ore de formare de la instituții acreditate. Așadar, persoanele care beneficiază de serviciile unui analist comportamental acreditat pot fi sigure că acesta este la curent cu cele mai noi intervenții și practici în domeniu, care sunt validate științific.

Intervenții pozitive

Analistul comportamental are obligația de a concepe planuri de intervenție folosind tehnici pozitive și metode constuctive. Intervențiile pozitive se referă la implementarea unor mijloace de lucru plăcute pentru beneficiar (recompensare, recompensare diferențiată, desensibilizare treptată) în defavoarea pedepselor și a expunerii bruște la stimuli aversivi. Intervențiile constructive au în vedere predarea și încurajarea unor abilități adaptative și acceptabile social, nu doar scăderea unor comportamente problemă. De exemplu, dacă o un copil vorbește urât pentru a primi atenția celor din jur, nu se va implementa doar extincția (a nu mai da atenție vorbitului urât) pentru a scădea acest comportament, ci se va folosi și recompensarea diferențiată – predarea și încurajarea unor comportamente adecvate de atragere a atenției (va fi învățat să spună glume, să povestească ce s-a întâmplat în viața lui etc).

 

Bibliografie:

Jon BaileyMary Burch (2013) Ethics for Behavior Analysts: 2nd Expanded Edition. Ebook

John O. CooperTimothy E. HeronWilliam L. Heward (2007). Applied Behavior Analysis (2nd Edition).  Pearson.

O’Neill, R. E., Horner, R. H., Albin, R. W., Storey, K., & Sprague, J. R. (1997). Functional assessment and program development: A practical handbook. Pacific Grove, CA:Brookes/Cole Publishing Company.

Professional Disciplinary and Ethical Standards and Guidelines for Responsible Conduct for Behavior Analysts

Shook, G. L., & Neisworth, J. (2005). Ensuring appropriate qualifications for applied behavior analyst professionals: The Behavior Analyst Certification Board. Exceptionality, 13(1), 3-10

The Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts