DISCRETE TRIAL TRAINING – O ABORDARE CLARĂ, STRUCTURATĂ ȘI DISTRACTIVĂ

Discrete Trail este o metodă de predare bine definită care îsi are bazele în analiza experimentală a comportamentului.

DT ne permite să evaluăm achiziția abilităților. Este o metodă specifică de predare utilizată pentru maximizarea procesului de învatare și o tehnică de predare utilizată în special pentru dobândirea abilităților de imitare, cognitive, de limbaj.

DT se regăsește printre metodele de predare utilizate în intervenția intensivă a copiilor cu autism și alte tulburări de dezvoltare. Poate fi utilizată cu succes și în cazul predării achizițiilor de bază a copiilor tipici.

Se poate preda în DT într-o manieră distractivă.

Terapia nu se poate face în lipsa motivației, așa că dacă motivația este descoperită, avem tot ce ne trebuie să putem preda într-o manieră placută.

Doar ca trebuie descoperită, atat motivația copilului pentru învațare, dar și a terapeutului pentru predare.

Trebuie sa găsim sensul abilității predate, să descoperim cum putem prezenta materialele utilizate în predare, astfel încât copilul să fie interesat de ceea ce îi predau, și să fie totul expus într-o manieră cât mai placută.

Atunci când vreau să predau denumirea fructelor, aș putea să am lângă mine un recipient în care să pun fructele după ce le arată și un urs uriaș de pluș îsi va băga nasul în recipient pentru a mânca fructele, într-o manieră cât mai amuzantă și cu zgomote făcute de urs.

Sau pot să-i spun doar ”arată” de multe ori la rând și să mut fructele dintr-o parte în alta pe masă. Cel mai probabil că va învata fructele și prezentate așa, dar nu va exista plăcerea în a colabora în cadrul activității și în timp copilul va deveni dezinteresat, și poate chiar va dezvolta comportamente de scăpare din sarcină.

Strategia de predare cuprinde:

  1. Împarțirea sarcinii în pasi mici.
  2. Predarea intensivă a fiecarui pas pana când este învațat.
  3. Oferirea cât mai multor oportunități pentru repetiție.
  4. Promptarea răspunsului corect și retragerea promptului cât mai repede posibil.
  5. Utilizarea procedurilor de întărire.

 

Caracteristicile învățării prin încercări distincte:

  • Rapidă – atât cât permite abilitatea elevului
  • Repetată – până când itemul este învățat
  • Întărită – se asigură că elevul este motivat pentru a da raspunsuri independente

Componentele discrete trial:

Stimul discriminativ                      Răspuns                               Stimulus Reinforcer

SD                                                        R                                            SR

PROMPT (după una sau două încercări greșite)

De ce să folosim predarea prin încercări distincte?

  • Copiii cu autism, au dificultăți de învățare din mediul tipic.

Predarea prin încercări distincte sparge abilități complexe în părți componente mici; componenta următoare nu este predată până când abilitățile anterioare (preachiziții) sunt învațate.

  • Copiii cu autism (de obicei), au dificultăți de învațare exclusiv prin observație.

Predarea prin încercări distincte necesită implicarea activă a copilului, răspunsurile target sunt clar definite.

Construirea relației este însă primul aspect de care trebuie să avem grijă, înainte de a începe predarea în DT:

  • Este extrem de important să facem asta înainte de a plasa cerințe asupra copilului.
  • Să aflăm ce îi place, ce nu îi place (evaluarea preferințelor).
  • Să ne stabilim pe noi înșine ca fiind persoane distractive și interesante, astfel încat să-i facă plăcere să fie în preajma noastră.

 

Anca Dumitrescu, BCBA