contact@aba-romania.ro | GDPR

Rolul cadrului didactic in incluziunea copilului in gradinita si scoala

Anul școlar a început și după o perioadă destul de lungă, copiii vor reveni la școală și grădiniță. Pentru fiecare în parte începe un proces de adaptare/readaptare la mediul de învățare. Un proces asemănător are loc și pentru copilul cu TSA sau altă tulburare de dezvoltare, însă acesta este doar o parte din incluziune. Un rol important în incluziune îl are cadrul didactic (alături de ceilalți membri ai echipei).

 

Care este rolul  cadrului didactic în procesul de incluziune?

  • Cadrul didactic va fi cel la care copilul să se raporteze în mediul grădiniței/școlii. Chiar dacă la începutul integrării copilul nu se raportează la el, acesta va fi un obiectiv important.
  • Cadrul didactic va fi sursă de recompensă pentru copil. Prin intermediul său copilul primește acces la diverse lucruri plăcute: jucării, jocuri, materiale preferate.
  • Își va modifica interacțiunea cu copilul conform planului de intervenție stabilit de coordonator și agreat cu echipa de terapie. În funcție de nevoile copilului va face ajustările necesare.
  • Se va asigura că a captat atenția copilului înainte de a-i adresa o cerință;
  • Va adresa cerința de la distanța potrivită. În funcție de etapa în care este copilul această distanță poate fi de la una foarte mică până la cea obișnuită folosită cu ceilalți copii din clasă;
  • După ce adresează cerința va urmări îndeplinirea acesteia.
  • Va ghida copilul atunci când are nevoie de ajutor. În funcție de cât de mult este necesar, acest ajutor va fi dat în totalitate de cadrul didactic sau doar parțial (în rest copilul fiind ajutat de însoțitorul copilului).
  • Va lăuda îndeplinirea sarcinii date sau comportamentele potrivite;
  • Va ghida ceilalți copii în interacțiunea cu copilul cu TSA sau altă tulburare.

 

Incluziunea copiilor în grădiniță și școală este un proces complex și fiecare membru al echipei are un rol bine stabilit și la fel de important. Succesul copilului este condiționat de participarea cu responsabilitate a tuturor (cadru didactic, însoțitor, coordonator, familie).

 

Articol scris de

Geanina Bucuroiu

psiholog, BCBA