,,Ti-am spus de o suta de ori…!!!!”

Cu siguranta replica ,,Ti-am spus de o suta de ori sa….” ati auzit-o cu totii atunci cand vine vorba de relatia parinte – copil. Care este rezultatul acesteia? Apare vreo schimbare in comportamentul copilului? Cu siguranta nu, caci daca s-ar schimba, nici parintele nu ar mai repeteta la nesfarsit aceasta replica.

Atunci cand dorim sa schimbam comportamentul copilului nostru, mai intai este necesar sa ne schimbam noi comportamentul.

Cum?

In primul rand trebuie sa stabilim consecinte pentru comportamentul manifestat de copil. Si cand spunem ,,consecinta”, nu ne dorim sa o asociati cu ,,pedeapsa”, ci cu ceea ce urmeaza IMEDIAT dupa aparitia comportamentului tinta.

Este esential sa ne asiguram ca dupa ce copilul manifesta comportamentul dezirabil (ceea ce obisnuiam sa-i spunem ,,de 100 de ori”) , acesta sa fie intarit. De asemenea, trebuie sa ne asiguram ca intaritorul este suficient de puternic astfel incat sa motiveze copilul sa manifeste comportamentul adecvat.

Ofera-i copilului ceea ce isi doreste atunci cand face ceea ce i se cere!

Aici putem aminti despre ,,Principiul Premack” ce se refera la faptul ca activitati preferate se pot folosi drept intaritori pentru activitati mai putin preferate (Mai intai te imbraci, apoi poti sa….). Principiul Premack este folosit pentru a creste frecventa de aparitie a comportamentelor adecvate din punct de vedere social. De asemenea, este foarte usor de implementat si este dovedit ca are efectele dorite atunci cand este aplicat corespunzator.

Exprimarea ,,Mai intai….., apoi…..” il face pe copil sa inteleaga ca urmeaza ceva ce isi doreste si ca el (copilul) are control asupra situatiei, in sensul in care poate decide sa se angajeze in primul comportament pentru a putea beneficia mai apoi de acea activitatea dorita.

Ceea ce este esential in aplicarea acestui principiu , este faptul ca ceea ce copilul primeste dupa angajarea in comportamentul tinta, chiar trebuie sa fie ceea ce isi doreste.

Important este sa identificam acei intaritori suficient de puternici pentru a genera schimbare in comportamentul copilului nostru.

Prin urmare, nu-i mai spune copilului tau la nesfarsit ceea ce ai vrea sa faca, ci stabileste intaritorii si aplica intarirea pozitiva atunci cand copilul se angajeaza in comportamentul dorit.

*Intarirea este cel mai important principiu al comportamentului si este elementul cheie atunci cand vorbim de modificarea acestuia (comportamentului). Principiul intaririi se refera la faptul ca frecventa de aparitie a unui comportament CRESTE datorita unei anumite consecinte. INTARIREA POZITIVA presupune adaugarea unui stimul, conducand astfel la cresterea frecventei de aparitie a comportamentului tinta.

Articol oferit de Camelia Frangulea, BCBA

Sursa