Stabilirea obiectivelor comportamentale pe înțelesul copiilor

Fiecare copil are dreptul să beneficieze de un plan de terapie echilibrat și eficient.

Indiferent de aria de dezvoltare pe care o vizăm, obiectivele țintă, sau comportamentele target trebuie să fie cât mai specifice, clare și pe înțelesul copilului.

Primul pas este să definim ce ne propunem să obtinem de la copil. O cerință precum „vreau să fii cuminte” este vagă și nu poate fi măsurată în niciun mod.

Să presupunem că Andrei este un băietel de 6 ani, căruia i se cere să fie cuminte la școală. El stă în bancă, este atent, răspunde, însa în una din pauze lovește un alt copil. Comportamentul lui Andrei mai poate fi definit prin termenul „cuminte”?

Cel mai probabil, după o zi în care Andrei s-a străduit să aibă rezultate bune, să fie atent la ore și să stea în bancă, doar pentru ca a avut un comportament inadecvat, va fi certat sau i se va interzice accesul la ceea ce își dorea să primească.

De cele mai multe ori, adulții uită să observe și să întărească comportamentele adecvate, punând accent pe ceea ce este negativ.

O definiție clară a unui comportament trebuie să fie observabilă și măsurabilă.

„A fi cuminte la școală” poate însuma numeroase alte comportamente concrete, precum: „stau în bancă în timpul orelor”, „ridic mâna atunci când vreau să vorbesc”, mă joc cu colegii în fiecare pauză”, „mă ridic din bancă doar după ce mi s-a dat voie”, „cer voie să folosesc obiectele sau jucăriile colegilor” etc.

Exemple de cerințe concrete, pe înțelesul copiilor:

Te joci frumos – Ceri jucării unui alt copil, dai o jucărie dacă ți se cere, spui ”nu” sau ”lasă-mă” când nu vrei să te joci, te joci cu mașinuțele împreună cu X.

Stai frumos – stai așezat în bancă,  mâinile stau pe masă, picioarele stau pe podea

Îți faci temele – lucrezi 30 de minute la biologie, rezolvi corect 3 exercitii la matematica.

Citesti mai mult – in fiecare zi, de luni pana vineri, citim 10 pagini din cartea X.

Ești cuminte în magazin – poți cumpăra 1 kinder, 1 cutie de bomboane și 2 cutii de cereale; când toate cumpărăturile sunt în mașină, poți desface ciocolata; când suntem la casă, mă ajuți să punem cumpărăturile pe bandă;  în magazin, stai lângă mine sau lângă coșul de cumpărături etc.

Toate aceste obiective se stabilesc în funcție de abilitățile pe care ne propunem să le dezvoltăm sau dificultățile observate. În locul unui comportament indezirabil sau care nu s-a format încă, vom selecta un comportament alternativ adecvat sau un comportament nou de predat, pe care să-l putem întări. Așadar, nu uitați de importanța recompensei pe care trebuie s-o aveți la îndemână.

Câteva întrebări care ne pot ajuta în stabilirea obiectivelor de învățare și modelare comportamentală:

 

Obiective Cine? Ce? Cât? Unde?
Teme matematică Andrei Își face temele la matematică 30 de minute, în fiecare zi Acasă, la masa de lucru
Cereri

 

Alexandra Cere unui alt copil o jucărie De 2 ori pe zi La gradiniță, în pauză sau afară
Răspuns la oră Cosmin Ridică mâna pentru a răspunde De 3 ori pe oră La școală, ora de comunicare
Curățenie în cameră Flavia și Radu 1. Pun jucăriile în cutii

2. Așează cărțile pe raft

3. Își strâng hainele și le pun în dulap

30 de minute, în fiecare sâmbătă În camera lor

 

  1. Puteţi număra de câte ori apare comportamentul, de exemplu, într-un interval de 15 minute, 1 oră sau o zi? Sau, puteţi număra câte minute copilul manifestă comportamentul respectiv?
  2. Un străin ar şti exact ce să urmărească atunci când îi spuneţi care este comportamentul ţintă pe care planificaţi să îl modificaţi?

Dacă răspunsurile sunt afirmative, comportamentul target selectat a fost definit eficient și clar!

De ce este important să stabilim astfel de obiective?

Criteriile și obiectivele clare, respectiv responsabilitățile oferite copiilor într-o manieră predictibilă și ușor de înțeles, conduc atât la succesul în îndeplinirea acestora, dar mai ales la diminuarea comportamentelor indezirabile, de protest, negociere și a frustrării.

Acestea ofera structură intervenției. Putem să analizăm foarte ușor dacă comportamentul respectiv există, dacă necesită îmbunătățiri, dacă se manifestă în mediul potrivit.

Și nu în ultimul rând, fiecare adult, părinte, terapeut sau cadru didactic, poate evalua situația reală – comportamentele dezirabile demonstrate vor putea fi întărite, iar comportamentele nepotrivite care pot apărea pe parcursul unei zile vor putea fi transformate în obiective adecvate.

 

Claudia Matei,

Consultant analiza comportamentala, BCaBA